
Basisteam Programmaleider Integrale Veiligheid Peelland Gemeente Helmond
Door middel van mijn expertise op het gebied van Openbare orde en veiligheid (OOV), ben ik als programmaleider Integrale Veiligheid van Peelland kartrekker van de samenwerking binnen het basisteam Peelland op veiligheidsthema’s. Daarnaast ben ik de eerste adviseur en secretaris van de basisteamdriehoek. Dit overleg bestaat uit de 6 burgemeesters van de Peelgemeenten, de gebiedsofficier van Justitie, de teamchefs van het basisteam Peelland van de politie-eenheid Oost-Brabant en de coördinerend gemeentesecretaris als adviseur van de burgemeesters.
Samen met alle IV’ers (beleidsadviseurs OOV) van de Peelgemeenten (Helmond, Gemert-Bakel, Deurne, Asten, Someren en Laarbeek) bereid ik de vergadering van de Bestuurlijke Regiegroep (BRG) voor. De BRG is de besluitvormende vergadering van de 8 voorzitters van de 8 basisteam-driehoeken binnen Oost-Brabant. Vanuit mijn functie als coördinator Interventieteam De Kempen heb ik de nodige ervaring met het werken voor meerdere gemeenten in een regio.
Ik hou me voornamelijk bezig met de geprioriteerde thema’s in het huidige uitvoeringsplan:
1) Gedigitaliseerde criminaliteit
2) Maatschappelijke onrust, radicalisering en extremisme
3) Personen met onbegrepen gedrag en
4) Huiselijk geweld en kindermishandeling.
Als programmaleider stuur ik op de uitvoering van deze plannen en werk ik veel samen met de programmaleider Peelland op ondermijning en de coördinator van het Peelland Interventie Team (PIT).
Beleidsadviseur prostitutie Gemeente Roermond
De gemeente Roermond is druk bezig met het opstellen van prostitutiebeleid. Hiervoor ben ik gevraagd om zelfstandig een beleidsnota prostitutie op te stellen en te implementeren. In deze nota/visie prostitutie wordt het volgende opgenomen:
Verschillende vormen van sekswerk
Doelen, ambities en de te bereiken effecten waarbij:
de maatschappelijke positie van sekswerkers wordt bevorderd;
de openbare orde en veiligheid wordt beschermd;
het woon-en leefklimaat wordt bevorderd;
de rechten, veiligheid en gezondheid van de sekswerkers wordt verbeterd;
mensenhandel wordt tegengegaan;
ingezet wordt op het verbeteren van toezicht op en het handhaven van de vergunningsvoorwaarden, door een duidelijk toetsingskader en voorschriften voor de vergunde sector op te stellen.
Naast het opstellen en implementeren van de beleidsnota prostitutie, houd ik me ook bezig met de bijbehorende wijziging van de APV, de vaststelling van de beleidsregel seksinrichting en het opstellen van het bijbehorend handhavingsarrangement. Afhankelijk van de voortgang stel ik ook een beleidsregel straat- en raamprostitutie op.
Regisseur ondermijning en Bibob-coördinator Gemeente Ridderkerk
Als regisseur ondermijning heb ik mij beziggehouden met het opstellen van een aantal plannen die de beleidsadviseur OOV helpen met haar dagelijkse werk. Daarbij heb ik de beleidsadviseur tevens ondersteunt door mijn kennis en expertise met haar te delen. De plannen zijn vaak zodanig ingericht dat het de beleidsadviseur handvatten geeft in de aanpak van ondermijning. Hierbij is gebruik gemaakt van uitgebreide inhoudelijke informatie, hyperlinks, voorbeelden en is alles uitgezet in een tijdsplanning. Hierdoor is inzichtelijk wanneer iets op de planning staat om uit te voeren. Op die manier kan er gestructureerd en overzichtelijk gewerkt worden.
Daarnaast heb ik de visie voor de implementatie Bibob opgehaald en verwerkt in een plan van aanpak, waarbij ik de Bibob-coördinator heb geholpen met de implementatie van het plan van aanpak. Ook dit plan is uitgezet in een tijdlijn om de coördinator te helpen overzicht te krijgen in de implementatie.
Uiteindelijk heb ik tijdens deze opdracht de volgende producten opgeleverd:
Plan van aanpak DOL/DOR (ook geïmplementeerd)
Plan van aanpak Bibob (deels ook geïmplementeerd)
Meerjarenplan ondermijning
Plan van aanpak bewustwording ondermijning
Actieplan bewustwording ondermijning
Verkort plan voor de opzet van een GSO
Memo vergunningplicht malafide ondernemers
Medewerker Integrale Veiligheid en coördinator Jeugdoverlast Gemeente Neder-Betuwe
In deze tweeledige functie adviseerde ik op een breed scala aan onderwerpen binnen het veiligheidsdomein. Met speciale aandacht voor de bewustwording op ondermijning, jeugdoverlast en mensenhandel. Daarnaast was ik voorzitter van het jeugdoverleg waarbij verschillende partners, zoals de leerplichtambtenaar, Mozaïek (jongerenwerk), Boa’s, politie (jeugdagent), Iriszorg (preventiemedewerker), zorgteam en de beleidsmedewerker jeugd aansloten. Als coördinator heb ik de samenwerking op dit thema geïntensiveerd en is er gewerkt aan het verbeteren van de samenwerking omtrent de groepsaanpak jeugdoverlast.
Ik heb voor deze opdracht de volgende producten opgeleverd en (deels) geïmplementeerd:
o Plan van aanpak bewustwording ondermijning
o Plan van aanpak mensenhandel
o Plan van aanpak jeugdoverlast
o (verkort) Plan van aanpak Gemeentelijk Signaaloverleg
Naast het opleveren van bovenstaande producten heb ik de twee adviseurs openbare orde en veiligheid met mijn expertise ondersteund in de uitvoering van het bestaande beleid. Verder adviseerde ik de burgemeester over de aanpak ondermijning, de bewustwording ervan, de aanpak jeugdoverlast en de borging van dit alles binnen de organisatie. Als afsluiting van mijn opdracht heb ik een veiligheidsdag georganiseerd.
Coördinator Kempen Interventie Team Basisteam De Kempen
Als coördinator van het Kempen Interventie Team (KIT) heb ik voor de acht gemeenten in Basisteam De Kempen (Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Waalre en Veldhoven) integrale controles op het gebied van complexe handhavingscasuïstiek en ondermijning gecoördineerd. Samen met gemeente, Omgevingsdienst, Veiligheidsregio en politie controleerden we locaties waarvan het gebruik niet duidelijk was of waar vermoedelijke misstanden waren. Partners zoals NVWA, Arbeidsinspectie of Enexis sloten aan wanneer de situatie daarom vroeg.
Coördineren van (gemeentegrens overstijgende) integrale acties met een hoge mate van (bestuurlijk) afbreukrisico en vertrouwelijkheid. Daarbij aansturen op kwaliteit, proces en resultaat. Zorgdragen voor afstemming en afhandeling van projecten/dossiers.
Plannen, coördineren en bewaken van acties, doorlooptijd en afdoening van (deel)-cases door teamleden en derden.
(integraal) Adviseren van de betrokken KIT partners (bestuurders, management en uitvoering) en zorgen voor een juiste onderlinge (bestuurlijke) afstemming bij team/grens overstijgende onderwerpen.
Investeren in een goede relatie en goede werkafspraken met de medewerkers en de burgemeesters van de Kempengemeenten.
Onderhouden van een actieve relatie en samenwerking met KIT partners op operationeel, tactisch en strategisch niveau.
Projectadviseur Gemeente Waalre
Binnen de gemeente Waalre spelen allerlei veiligheidsthema's. Voor één van deze thema's heb ik een projectplan geschreven. Dit ging zowel over een aanpak van dit thema, als de implementatie ervan in de ambtelijke organisatie
Adviseur Openbare orde, Veiligheid en Crisisbeheersing Gemeente Oisterwijk
Als Adviseur Openbare orde en Veiligheid (AOV) was ik de spin in het web van de afdeling Veiligheid. Ik was de linking pin tussen de bestuurder, de burgers en ondernemers. Op allerlei gebieden, zoals jeugdoverlast, ondermijning en evenementenveiligheid heb ik me ingezet om Oisterwijk veiliger en leefbaarder te maken. Door mijn ruime kennis en ervaring was ik een sparringpartner voor iedereen.
Opstellen en uitvoeren van het veiligheidsbeleid, afhandeling van veiligheidsissues op zowel strategisch, tactisch als uitvoerend niveau.
Adviseren op het gebied van crisisbeheersing.
Coördineren en adviseren bij multidisciplinaire trajecten voor wat betreft openbare orde en veiligheid (politie, Wijk GGD, brandweer, jongerenwerk, Boa’s).
Gesprekspartner en (on)gevraagd adviseur voor de burgemeester en het management, alsmede voor externe organisaties (politie, openbaar ministerie, veiligheidsregio, etc.) die actief zijn op het werkterrein van de functie.
Toezichthouder Leefbaarheid en Ondermijning Gemeente Tilburg
Als toezichthouder hield ik me bezig met:
Integrale controles van overlastpanden, dealpanden, woonwagencentra en bedrijventerreinen.
Controles van vervuilde panden, strijdigheid bestemmingsplan, verpaupering en bouwen zonder vergunning.
Controles ter plaatse, aanschrijvingen, verdelen meldingen, contact met melders en overlastgevers.
Mede adviseren van het bestuur op het brede gebied van openbare orde en veiligheid.
Mede vormgeven aan werkprocessen en systemen.